TERUG naar Homepage

TERUG naar de pagina over Alaska

Hey,

Dit is de eerste nieuwsbrief van luc.on.bike !

Wevelgem - Anchorage :
De laatste dagen zijn lang geweest, en spannend ook!  Spanning om wat komen moet ?  Misschien.   Maar vooral ook spanning om wat nog allemaal moest gebeuren, zo net voor m'n vertrek.  M'n website, paklijst nog eens overlopen, het last-minute visum, de adressenlijst, de afscheidsdrink, enz ...

Maar nu zit ik op  het vliegtuig.  Eerst was er een korte vlucht naar Londen, 50 minuten vliegen en het uurwerk een uur terugdraaien.  Ik keer terug in de tijd!  Na twee en een half uur wachten konden we met ruim z'n 400 op de reusachtige Boeing naar San Fransisco.  Werkelijk een comfortabel vliegtuig, met persoonlijke TV en radio kanalen en nog heel wat meer.  We passeerden net de magnetische noordpool.   Op het scherm lees ik af dat het tegen de -60 graden is, al heeft dat meer te maken met de grote hoogte waarop we ons bevinden: 10668 meter!  We overvliegen de ontdooiende wereld van Groenland. Vanop deze grote hoogte kijk je kilometers ver over deze verlaten wereld.  Verschillende gletsjers banen zich slingerend een weg naar een cyaankleurig meer.  Er drijven gigantische ijsbergen te wachten op nog meer dooi.  Grote ijsplaten zijn zichtbaar dun aan het worden.  Maar als ik na vijf minuutjes nog eens buiten kijk ligt Groenland al weer een flink stuk achter ons.  Nog zes uur te gaan en ik zet voet aan land in de 'nieuwe wereld' mijn nieuwe wereld!

Anchorage, 26 juni.
Ik sliep helemaal net zo slecht vannacht.  Maar dit is ook niet zo verwonderlijk na zo'n lange dag onderweg.  Gisteren was m'n dag zo'n 34 uur lang en daarvan was ik minstens 27 uur wakker !
Aan de hoeveelheid daglicht kan je hier echt niet inschatten hoe laat het wel zou zijn ...  Het maakt eigenlijk ook niets uit, want dit is pas het begin van m'n jaar(lijkse) vakantie !
Eerst wil ik de inhoud van m'n fietstassen nog wat herschikken en dat vraagt wat tijd.  Daarna trek ik de stad in, Anchorage is een uitgestrekte stad, met slechts enige hoogbouw in 'downtown' Anchorage.  Het vinden van een supermarkt bleek een echt karwei.  Pas na 40 minuten rondfietsen kon ik er een binnenstappen.  Maar wat een prijzen weg !  Een niet al te groot broodbetaalde ik 3$69 en yoghurt, fruitsap of fruit zijn een nog grotere luxe !  Ik hou het noodgedwongen bij rijst, tomatensaus, enkele bananen en nog wat vlees.  Vervolgens moet m'n fietscomputertje nog hersteld worden (de draad was kapotgegaan op het vliegtuig) en ik heb er ook nog een wegenkaart gekocht.
Bij het Tourist Information Centre ontmoette ik een andere fietser.  We beginnen een conversatie en zetten ons tenslotte in de schaduw van wat bomen.  Wil je wel geloven dat het hier iets meer dan 30 graden was!  Rond kwart voor vier fiets ik de stad uit.  Op aanraden van 'Biker Bob' doe ik dat in zuidelijke richting.  Ik wil naar de Portage Glacier en Whittier.  Op de kaart zijn mijlen aangeduid, de opgave lijkt dan ook simpeler dan ze in werkelijkheid is !  En de jetlag nestelt zich langzaam maar zeker in m'n benen.  De uitzichten zijn hier ook zo mooi, dat ik regelmatig eens halt wil houden.
Tegen 7 uur 's avonds houd ik halt bij een van Alaska's historische sites : Indian.  Deze plek wordt door privé-personen uitgebaat.  En er is ook een echte persoonlijke en familiale aanpak.  Ik word er rondgeleid door de achtjarige zoon Mason.  Er is ook zo'n typische waterput, waar steentjes en zand weggewassen worden van het goud.  Dit was uiteraard fascinerend om te zien.  Ik raakte er aan de praat met de eigenaar, die vroeger zelf ook nog vakantiereizen gemaakt had met de fiets.  Hij nodigde me prompt uit voor het avondeten.  In afwachting van het sluitingsuur van mijn en museum, speelde ik zat met de kinderen, echte deugnieten, die de hele dag blootsvoets rondlopen.  Het avondmaal smaakte overheerlijk: vers gevangen zalm, sla van eigen kweek en een soort rauwe kool.  Ik moest er ook proeven van een stukje walvisvin.  Het was een hele taaie materie, die slechts na lang koken knabbelbaar wordt.  Het zou dankzij dit soort spul zijn dat de oorspronkelijke bewoners van Alaska wisten te overleven.  Ik hoop eigenlijk meer dat ik het niet nodig zal hebben...

Indian, 27 juni.
Deze morgen fiets ik stevig verder richting Whittier.  Er zijn verschillende fietspaden, mooi apart van de weg.  Af en toe leek het wel alsof ik alleen was in dit enorme land.  Onderweg bezoek ik ook een aantal gletsjers : William Glacier en Portage Glacier.  Net voor Whittier is er een lange toltunnel.  En wat ik niet wist is dat er slechts verkeer in een richting tegelijk mogelijk is.  Men heeft daarom een schema uitgewerkt waarbij het verkeer beurtelings de tunnel door kan.  Ik wou eigenlijk zeker voor 2 uur in Whittier zijn, om de boot te kunnen nemen naar Valdez.  Maar ik raakte niet meer op tijd door de tunnel.  Ik heb dan maar in afwachting m'n potje gekookt (m'n nieuwe brander - de MSR Dragonfly - is werkelijk geweldig !).  Uiteindelijk kreeg ik een lift en raakte met de volgende lichting door de tunnel (15$ per auto).  Bij het binnenrijden van Whittier zie ik een overzetboot aangemeerd liggen en het blijkt nog deze te zijn naar Valdez!  Ik koop me nog snel een ticketje (64$ per persoon en 9$ voor de fiets).  De boottocht is echt wel een hoogtepunt, we komen heel dicht bij watervallen, gletsjers, vogelkolonies, ...  We zagen zeker wel 10 Orka's ; onvergetelijk!  Zonet gleden we ook traagjes voorbij een kolonie zeeleeuwen, verzameld op een strandje.  Bij het verlaten van de boot ontmoet ik nog een Duitse vakantiefietser.  We gaan samen op zoek naar een camping.  We besluiten een beetje te foefelen en betalen zo 17$60 voor een tent en twee personen.

Valdez, 28 juni.
's Anderendaags fietsen we toch niet samen verder.  Ik heb al alles ingepakt, eer hij wakker is.  Ik doe wat inkopen, verstuur een paar mailtjes en fiets weg van Valdez.  Onderweg is er heel wat te zien: gigantische watervallen, gletsjers, uitgestrekte natuur, ...  Ook zijn er overal langs de weg informatieve panelen aangebracht, die leveren interessante weetjes.
De Thompson Pass raakte ik niet meer over en dus kampeerde ik maar net voor de top.

Thompson Pass, 29 juni.
Vannacht heeft het al heel wat geregend.  Er is ook een dichte mist blijven hangen.  Van de prachtige omgeving is niets meer te zien.  Het is nog zo'n 4 km doorklimmen naar de top en dan komt een fijne afdaling.  De bergen zijn hier echt indrukwekkend, het is ronduit fijn fietsen hier.  Ik bezoek ook nog twee gletsjers die er zeker ook mogen zijn...
Vanavond blijf ik overnachten op een State Camping.  Ik betaal 10 $ voor een plaatsje, er zijn echter enkel toiletten, en geen stromend water.

Squirrel Creek, 30 juni.
Het is uiteindelijk nog een flink stukje doorfietsen naar Glenallen.  Ik kan er weer inkopen doen, zodat ik het weekend door kan komen.
Dit mailtje is getypt in de bibliotheek van Glenallen, fijne mensen allemaal, hier.